Vuosi 2024

Leena Ritala

Yhdistyksen hallitus 2024

Puheenjohtajalta

Suomi tarvitsee presidentiksi kansainvälisesti arvostetun osaajan

Sunnuntaina käydään presidentin vaalien ensimmäinen ja tärkeä kierros. Viimeisten gallupien perusteella näyttää siltä, että toiselle kierrokselle pääsy tullaan ratkaisemaan kolmen kärkiehdokkaan kesken. Liioittelematta voidaan sanoa, että jokainen ääni on tärkeä. Tämän lisäksi on hyvä muistaa, että kyselyjen perusteella oma ehdokkaamme Alexander Stubb tulee olemaan toisella kierroksella vahvoilla ketä tahansa kilpailijaa vastaan. Taktista äänestämistä ei siis kannata miettiä vaan varmistakaamme yhdessä Stubbin toiselle kierrokselle pääsy.

Suomi on astunut tuoreen NATO-jäsenyyden kautta uuteen aikaan, jossa presidentin rooli korostuu entisestään. Taustalla vaikuttaa maailmanpolitiikan mannerlaattojen murros, joka lähti liikkeelle viimeistään Venäjän laittomasta hyökkäyksestä Ukrainaan. Tässä ajassa Suomi tarvitsee presidentin, joka on ulkopolitiikan syväosaaja niin käytännön tekemisessä kuin teoreettisemman ajattelun tasolla. Presidentin tulee olla kansainvälisesti verkottunut ja arvostettu, jolle ovet avautuvat ja puheluihin vastataan ensimmäisestä työpäivästä lähtien. Tässä maailmantilanteessa ei voi lähteä harjoittelemaan tai pikkuhiljaa rakentamaan arvostusta kansainvälisessä politiikassa. Siihen Suomella ei ole varaa eikä tällä kertaa myöskään tarvetta. Suomen etu on presidentti, jonka ei tarvitse käyttää aikaa todistellakseen länsimaista ajatteluaan ja suuntautuneisuuttaan. Näiden kriteerien pohjalta ylivoimainen ehdokas Suomen 13. presidentiksi on Kokoomuksen Alexander Stubb.

Lue koko jäsenkirje alla olevan linkin takaa: