Jäsenkirjeet

Tampereen Kokoomus ry.  Jäsenkirje 3 / 2022

Valoisaa syksyä 2022 arvoisat jäsenet!

Kesä on mennyt ja syksyn värit ilmestyvät vähitellen näkyviin. Maailmanhistoria lehti kääntyi, kun Iso-Britannia ja Kansanyhteisö siirtyivät Elisabet II:n ajasta Charles III:n aikaan. Meillä valmistaudutaan seurakuntavaaleihin, hyvinvointialueiden aikaan, kevään eduskuntavaaleihin ja NATOn jäsenyyteen – kunhan vielä  Slovakia, Turkki ja Unkari ratifioivat jäsenyytemme.

Toivon, että mahdollisimman moni seurakuntavaaleissa äänioikeutettu antaa äänensä. Edellisissä v. 2018 seurakuntavaaleissa valtakunnallinen äänestysprosentti oli vain 14,4 ja täällä Tampereella vieläkin alhaisempi 9,2. Yhteinen kirkkovaltuusto ja seurakuntaneuvostot tulevat kyllä valittua, mutta vaalin legitimiteetti voi tällaisella äänestyspassiivisuudella kohta olla kyseenalainen. Tampereen seurakuntien luottamushenkilöt päättävät kuitenkin noin 50 miljoonan euron vuotuisista kokonaismenoista ja koko Suomen ev.lut. kirkon luottamushenkilöt noin 1 miljardin euron käytöstä – sekä tekevät monien arkeen ja juhlaan vaikuttavia ratkaisuja. Seurakuntavaalien ennakkoäänestys järjestetään 8.–12.11.2022. Varsinainen äänestyspäivä on 20.11.2022. Kokoomuslaisia on ehdolla kaikissa Tampereen seurakunnissa. Lisätietoa on Tampereen seurakuntien kotisivuilla www.tampereenseurakunnat.fi/vaalit.

Tahdomme kehittää yhdistyksen toimintaa jäsenistön toiveiden mukaisesti. Osallistu siis lyhyeen jäsenkyselyyn ja kerro kantasi ja toiveesi. Kysely avautuu linkistä https://urly.fi/2MYj. Voit kertoa toiveesi ja ideasi myös suoraan yhdistyksen hallitukselle. Seuraavat hallituksen kokoukset ovat 29.9., 27.10. ja 24.11. Sääntömääräisestä syyskokouksesta lähetetään erikseen  kokouskutsu jäsenistölle.

Ajankohtaisia kuulumisia ja luottamushenkilöiden esittelyjä julkaistaan yhdistyksemme facebook-sivulla fb.com/tampereenkokoomus. Muuta tietoa yhdistyksestämme on koottu kotisivuiltamme www.tampereenkokoomus.fi.

Järjestämme keskiviikkona 5.10.2022 klo 17 Ratikka-ajelun. Kuulemme Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtajan Pekka Sirviön katsauksen Tampereen ratikan matkaan ja tulevaisuuteen. Tarkemmat tiedot kokoontumisesta ja pysäkeistä nettisivuillamme tuonnempana. Ilmoittaudu mukaan lähettämällä sähköpostia tampereen.kokoomus.ry@gmail.com viimeistään 2.10.2022.

Tampereella arkkitehti Eliel Saarisen syntymäpäivänä 20.9.2022

Mikko Wirtanen
Tampereen Kokoomus ry:n puheenjohtaja

Eliel Saarinen syntyi v.  1873. Arkkitehtiryhmä Gesellius, Lindgren & Saarinen
suunnitteli Tampereen Säästöpankin talon ensimmäisen ja toisen osan, jotka rakennettiin
vv. 1901–1903 Kauppakadun ja Näsilinnankadun varrelle. Birger Federlayn suunnittelema kulmaosa rakennettiin vasta v. 1926, jolloin vanhoja osia korotettiin.