Yhdistys

Tampereen Kokoomuksella on hieno historia

Tampereen Kokoomus (aikaisemmin Kansallisseura) on yksi suurimmista Kokoomuspuolueen yhdistyksistä maassamme. Yhdistys perustettiin tammikuussa 1919 ja oli pitkään ainoa Kokoomuksen yhdistys Tampereella.

Yhdistys vastasi yksin Kokoomuksen vaalitoiminnasta Tampereella 1960-luvulle asti. Itsenäisen Suomen ensimmäisissä kunnallisvaaleissa 1918 Kokoomus ei vielä ollut mukana, mutta jo vuoden 1919 "kiihkeissä" eduskuntavaaleissa puolue sai 15,7 %:n kannatuksen. Tampereella paikallinen yhdistys organisoi vaalitoiminnan siten, että kaupunki jaettiin 15 alueeseen, joihin nimettiin vaalitoimikunnat. Toimikunnan jäsenet herättivät talo talolta ihmiset äänestämään Kokoomusta.

Sota-aikana toiminta laantui seuran miesten ollessa sodassa. Seuran puheenjohtajana toimi 1950-luvulla asekätkentätuomiosta vapautunut sosiaalineuvos Eero Kivelä.

Yhdistyksen jäsenistä ovat ministereinä olleet Yrjö Pulkkinen 1920-luvulla, Niilo Solja 1930-luvulla, Toivo Horelli 1940-luvulla ja Kimmo Sasi 1990- ja 2000 luvulla.

Tampereen ensimmäinen pormestari Timo P. Nieminen on toiminut Tampereen Kokoomuksen pitkäaikaisena puheenjohtaja. Hänen jälkeensä valittu Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen on myös Tampereen Kokoomuksen jäsen.

Haluatko tukea toimintaamme?

Yksityishenkilö, yhdistys tai yritys voi tehdä joko kertalahjoituksen tai jatkuvan kuukausilahjoituksen Tampereen Kokoomus ry:n pankkitilille

Nordea FI39 1146 3000 8702 76.

Kiitos!